Varför minisviter är framtiden för lyxflygning

Covid-19-pandemin innebär pensioneringen av många äldre flygplan, och när regelbundna flygresor återupptas kommer första klass som vi känner till den vara ett minne blott. Dess ersättare är en ny generation av "superbusiness minisviter" – rymligare än vanlig business class och med en dörr för att skapa ditt egna utrymme, men utan den överdrivna lyxen av första klass.

Så vad är “superbusiness”? Rent konkret är det ett förstklassigt säte i business class som går att fälla helt platt till en säng, utan några grannar att klättra över, med en förbättrad business class-service och, allra viktigast, med stängande sekretessdörrar som ger dig en minisvit-upplevelse.

“Den snabba designutvecklingen av minisviten visar hur seriösa flygbolagen är med att leverera en bättre sömn med förbättrad integritet, bättre arbetsutrymmen och mer förvaring”, förklarar Daniel Baron, VD för Lift Aero Design, en Tokyo-baserad studio som arbetar med flygbolag och stolstillverkare för att skapa hytter.

Minisvit med egen dörr

Air China har valt den senaste minisviten från den tyska sätestillverkaren Recaro. De kallas, lite fantasilöst, CL6720, och är en uppdatering av CL6710-sätet. Sätet går att luta tillbaka till en helt platt säng och det finns direkt tillgång till gången för varje passagerare tack vare den förskjutna sittplatsen. Minisviten har trådlös laddning, utrymme för massiva underhållningsmonitorer och 4K-videokapacitet, flera lagringsalternativ och utrymme för att arbeta, äta och leka. Men den riktigt annorlunda delen är dörren, som glider försiktigt bakåt för att skapa avskildhet från kabinen.

Dörrarna har inte full kabinhöjd – den enda sätet som helt stänger av dig från resten av kabinen är Emirates senaste förstklassiga svit. Där fick de installera speciella övervakningskameror för att klara säkerhetstester, eftersom flygvärdinnor måste kunna se passagerare hela tiden under start och landning.

Resenärer har annan kravbild efter pandemin

Men dörrarna i minisviter går upp till ungefär axelnivå när du sitter i start- och landningspositionen, och de måste vara upplåsta inför landning för att kunna göra en snabb exit i en nödsituation. Men när du lutar ditt säte bakåt sjunker ditt huvud ner under dörrlinjen, vilket gör att dörren känns mycket högre än vad den är, utan att det blir klaustrofobiskt.

“I den nya samexisterande-med-Covid-åldern”, säger Baron, “är integriteten från en dörr ett minimikrav för många. Överskottet har försvunnit. Avskildhet och möjligheten att modifiera sitt egna utrymme är av största vikt nu.”

Kategory
Ekonomi

I samarbete med KNN B2B Sweden

Taggar
Ta reda pä mer https://www.maratongroup.com

Missa inget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller du koll på företagen i Halland.

    Nyhetsbrevet innehåller artiklar, reportage och erbjudanden från våra samarbetspartners.

    Relaterade artiklar

    Bygg & Fastighet För: Renta Sverige AB
    Spara
    Fyra skäl till varför en app är ett bra management-verktyg i byggbranschen.
    Renta Easy är appen som ska förenkla för byggbranschen att hantera hyra av maskiner och verktyg.
    AV:
    Tina Hjort Svensson

    Vad kostar det att hyra en kompressor? Vilka maskiner har vi inne på projektet?Läs mer

    Digitalisering För: KNN B2B Sweden
    Spara
    Hur kommer framtidens mässor se ut?
    Kommer alla mässor att vara digitala? Är inte mötet mellan människor den stora delen av en mässa? Foto: Drew Beamer och Jonas Morgner
    AV:
    Therése Berglin

    Mässarrangörer världen över funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangeraLäs mer

    Bygg & Fastighet För: Hallandsaffarer.se
    Spara
    Kontorshotell – en flexibel lösning efter pandemin
    Blir det fler kontorshotell efter Covid-19
    Fler och fler kombinerar hemmajobb med kontorsarbete - blir kontorshotellen populärare efter pandemin? Foto: Toah Heftiba och Isael Andrade
    AV:
    Therése Berglin

    Att kunna separera hemmet från arbetet är för många en stark anledning att återgåLäs mer

    Ekonomi För: KNN B2B Sweden
    Spara
    Elbil som tjänstebil?
    En enklare bildtext eller inspirationstext för att vilja scrolla vidare på bilden. Photo: Cal Siemens
    AV:
    Anna Dovre

    Sedan 1 juli 2021 råder nya regler för tjänstebilar. De nya reglerna innebär ettLäs mer

    Digitalisering För: KNN B2B Sweden
    Spara
    Ett effektivt möte är inte improviserat, det är förberett
    AV:
    Anna Dovre

    Idag har vi alla accepterat att denna nya verklighet är här för att stanna,Läs mer

    Smålands Affärer
    Cookies & Data

    För att möjliggöra den ultimata upplevelsen av våra webbplatser använder vi våra egna cookies såväl som tredjeparts för enskilda och återkommande sessioner. Vi använder även cookies för att mäta och analysera statistisk och användardata i syfte att utveckla våra plattformar. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår cookie policy. För mer information, läs vår cookie policy.

    Denna domän är en del av MARATON GROUP AB